TCO sikrer attraktive idrætsrammer for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til FYN

Kloge hoveder søges – kan læses dagligt i avisoverskrifter, men hvad bliver der gjort

Fyn mangler veluddannet arbejdskraft. De kloge hoveder vælger Fyn fra, mens virksomhederne er for dårlige til at lokke. Undersøgelsen peger på, at næsten 70 procent af de fynske teknologivirksomheder, står akut og mangler kvalificeret arbejdskraft.

Robotmiljøet i Odense rummer over 60 virksomheder, og en af de store udfordringer for dem er at skaffe kvalificeret arbejdskraft til robotvirksomhederne på Fyn.

Titech Electrics vækst afhænger af at kunne skaffe elektrikere nok til produktionen. Men da elektrikere er en mangelvare, må firmaet gå nye veje for at fastholde væksten. Strategien til vækst for Titech Electric er derfor ikke at udvide nuværende produktion, men at købe små eltavlefirmaer op.

Ja, stribevis af virksomheder stå i kø efter kvalificeret arbejdskraft, hvilket selvfølgelig bremser erhvervsudvikling på FYN og investeringer i udvidelsen af egen produktion og beskæftigelse.

Ifølge Udvikling Fyns undersøgelse er årsagen at arbejdskraften ikke ved, at jobbene findes.

I Tennis Club Odense ved vi at det ikke er nok kun at gøre opmærksom på jobbene, der skal mere til. Når nytilkommere skal beslutte om de vil tage et job og flytte til Odense, tages hele familiens behov i betragtning. Hvis vi som klub f.eks. ikke formår at tilbyde træningsmuligheder der er de bedste i landet vil Odense simpelthen ikke være attraktiv nok for disse familier. Desværre ved vi det af erfaring.

TC Odense har i dag elite- og træningsmuligheder der er som de bedste i landet. Sammen med de virksomheder, der ønsker at nå ud til de kloge hoveder og kvalificeret arbejdskraft kan vi tilbyde meget bedre og mere attraktive vilkår for helheden. En opgave som skal løftes i fællesskab.

TCO har over 5000 dagligt besøgende på vore kommunikationsplatforme, hjemmeside og sociale medier, fra hele landet og er en af Odenses, Fyns og sportens store ansigter udadtil. Vi har spillere, som kommer fra hele landet og der skal ikke meget til at præsentere disse familier for virksomhedens jobmuligheder i Odense og på FYN.

Vi leverer en del af den pakke som kompletterer et job i Odense og på Fyn.