Mentaltræning med Stefan Edbergs strategier

TCO har nu lykkedes med at komme i kontakt med nogle af verdens mest anerkendte mentaltrænings trænere og coaches. Stefan Edberg, tidligere verdens nr 1 og nu coach for Roger Federer har kigget på det mentale træningsprogram der er udarbejdet og beriget den med egne erfaringer og nogle stærke mentale strategier.

Nogle TCO spillere er nu igang med at afprøve konceptet over et års tid. Flere af klubbens medlemmer har udtrykt interesse for at lære mere om mentaltræning. Hvis der er nok interesse blandt medlemmer, vil der blive afholdt aftenskurser og tema arrangementer af juniorudvalg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Interesserede kan kontakte Ismar på mail: ismar184@gmail.com,  for at høre mere om mentaltræning, tests m.m.

Det Internationale Tennisforbund ITF har endvidere udarbejdet nogle aldersopdelte betragtninger og råd vedr. børns mentale udfordringer og træning af færdigheder indenfor tennis.

I DTF er det mentale træning beskrevet ud fra Team Danmark sportspsykologiske model. Læs mere om det >>>her<<<

TCO´s Grand Slam Coaching team ved en hel del om de mentale udfordringer og deler viden med spillere i TCO´s daglige træningsprogram og tour planlægning.

IMG_1148

Udfordringen er at tilpasse de ofte komplicerede mentale krav og færdigheder til forskellige spillertyper og ambitionsniveauer og ikke mindst til juniorspillere, samt at skabe en kultur, hvor det mentale er noget der arbejdes tilstrækkeligt aktivt med i og udenfor træningen. I mange klubber er det mentale underprioriteret i træningen.

Generelt om de mentale Krav til Tennis

For at blive en dygtig tennisspiller skal du have en stærk psyke, idet spillet udsætter dig for en vis mængde pres. Du skal kende sportens indbyggede udfordringer og vide, hvordan du kan træne dig op til at tackle og kapere disse.

Bl.a. de mange mentale krav indenfor tennis bør nævnes:

• Hurtig accept af fejl og genetablering af mental ligevægt
  • Hurtig beslutningstagning (intuition)
  • Positiv/konstruktiv håndtering af modgangsperioder
  • Spændingsregulering i kampsituationer
  • Positive konkurrencestrategier
  • Høj selvtillid
  • Stærk viljestyrke
  • Intensiv fokusering og høj koncentrationsevne
  • Hurtig opmærksomhed og anticipationsevne

Tennissppillets karakteristika og medfølgende psykiske udfordringer

Spillets konkurrencevilkår samt medfølgende implikationer for udøvere.

Tennisspillets   karakteristika

Psykologiske   implikationer

• Individsport. Ingen udskiftningsmulighed
  • Motivation og 100% indsats påkrævet i hver kamp
  • Coaching under kamp ikke tilladt
  • Selvstænding beslutningstagning. Selvtillid som nøgle til succes
  • Kontinuert spil. Ingen mulighed for ønskede timeouts. Timeouts relateres til pointscore og vejrforhold.
  • Tidsstyring og økonomisering med ressourcer og tilpasning til omstændighederne påkrævet
  • Mange spilvariationer (forskellige underlag, forskellige boldtyper, forskellige scoringsformater  (antal sæt) og forskellige spilformater (single, double, mix-double)
  • Tilpasning til mange forskellige spillevilkår
  • Følelseskontrol og tankekontrol er yderst vigtigt i den forbindelse
  • Åbne færdigheder påkrævet. Ml. 800-1000 beslutninger i en tenniskamp
  • Højt koncentrationskrav for at kunne træffe de rigtige beslutninger
  • Sublime koordineringskrav ved hurtige slagudvekslinger
  • Emotionel kontrol gennem afslapning eller spændingsreguleringsteknik nødvendig
  • Mange død-tids perioder. Aktuelle spiltid kan være mindre end 20% af total matchvarighed
  • Spillets ”stop and go” natur stiller store krav til koncentration
  • Minimale sæsonpauser – helårssport
  • Risiko for udbrændthed og motivationstab
  • ”Silent game”. Al spil foregår i stilhed uden tilskuerforstyrrelse
  • Rivalisering
  • Ensomhedsfølelse
  • Udfordring for selvtilliden
  • Rangering – kamp om at opnå bestemte rangeringer i forhold til turneringer
  • Præstationsudsving
  • Ventetider ved turneringer – spilletidspunkter ofte ukendt pga. matchforsinkelser
  • Store krav til før-kamp rutiner
  • Matchlængde dikteret af stillingen. I princippet kan en match vare for evigt.
  • Kunsten at være nærværende
  • Høje evner for strategisk og taktisk tænkning samt tankekontrol
  • Knock-out konkurrenceformat. Tab/vind.
  • Ensidig fokus på vinderstrategier

Keith Reynolds er en af de anerkendte coaches kendt for sin ABC program og hans arbejde med UK Davis CUP player Jamie Baker, som International Tennis Federation Level II Performance Award Tutor.

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=-ZRyykkvBvc[/embedyt]