Flere Elite-klubber som TCO satser på kvalitet i træningen

High Performance Unit: HIK vil lære helt unge talenter at blive professionelle

HIK ønsker at skabe et miljø og en kultur, hvor de allerbedste talenter helt ned til 10-års alderen får en klar fornemmelse af, hvad der kræves for at blive en professionel tennisspiller.

HIK forsøger at drage lære af den spanske tennis-skole, og derfor har de ansat Jose Silva, som er portugiser og har trænet de bedste juniorer i Spanien, både på La Manga og Moya akademiet og på John McEnroes akademi.

Morten fortæller, at de unge spillere i 10 til 14-15 års alderen skal lære, hvad der skal til – også rent fysisk – for at blive en god tennisspiller, og derfor bliver der i opbygningen tilknyttet fysisk træner, som sørger for at den fysiske træning, bl.a. med opvarmning implementeres i træningen, hvor der tilstræbes større kvalitet frem for kvantitet, hvor Kenneth Carlsens meget intensive og tempo-baserede træning sammen med Jose Silvas fysisk-prægede elementer i sin træning kommer til sin ret.

Derved er intentionen, at klubben kan skabe den kultur og de rammer, der skal til for at de kan udvikle sig at blive internationale spillere.

Morten er med på, at de muligvis kun kan holde på nogle af spillerne til de er 16-17 år, men hvis ikke det bliver startet op nu, sker der ikke noget, da det i den alder under alle omstændigheder vil være for sent at begynde at sende dem ud, hvis man gerne vil have top 100 spillere.

Han medgiver dog, at det både giver spillerne gode oplevelser og er med til at højne niveauet i dansk tennis, når 17-21 årige deltager internationalt, men hvis de ikke allerede forinden har fået den fornødne ballast, vil løbet være kørt hvad angår muligheden for at nå til tops.

I dag herhjemme er der få spillere der har potentiale til at blive top 100 spillere, og målet er at få flere af dem, og derfor er det vigtigt, at man fra starten lægger grundstenen hos de yngste med den rette fysiske og tekniske træning samt forståelse for det rent taktiske inden puberteten, hvor det ellers vil være for sent.

Morten pointerer vigtigheden af, at der er kvalitet i træningen. Efter hans opfattelse tilbringer nogle spillere mange timer med bare at “hugge” bolde af sted, hvilket nogle gange skader mere end det gavner. Ofte spiller de for meget tennis med træning og turnering blandet sammen “hulter til bulter”, hvilket slider for meget og ikke har den rette effekt.

Derfor skal spillerne lære at skelne mellem, hvornår man træner og hvornår man spiller turneringer og kende den cyklus, som anvendes som professionel tennisspiller.

Angående antallet af spillere fortæller Morten, at der bliver tale om en High Performance gruppe på ganske få spillere, som man giver økonomisk støtte og tilknytter fysisk træner og fysioterapeaut.

Derudover bliver der endvidere en gruppe, som opfatter spillere ned til 9-11 år, hvor man vil finde ud af, hvad der kan være af potentiale til fremtidig rekruttering.

Der er dog ingen garanti for, at de nævnte spillere udvikler sig som forventet, og i så fald er Mortens budskab, at vi så må have fat i de næste, og tages der ikke fat allerede nu, kommer det aldrig.

Andre klubber og Team Danmark opfordres til at støtte talentudvikling hos de yngste

Morten afviser, at det er intentionen at talentudviklingen i Danmark fremover kun kommer til at foregå i HIK, og han opfordrer de øvrige danske elite-klubber til at tage tilsvarende initiativer, så niveauet i den danske elite kan højnes.

Kilde: Tennis Avisen