Danmarksmesterskaber i kørestolstennis

Kan Christoffer Holmer, Tennis Club Odense, og Louise Willerslev-Olsen, KB, genvinde deres titler i dagene 21. – 23. august, hvor Hvidovre Tennisklub afholder danmarksmesterskaberne i kørestolstennis?

foto2
Skal det mon lykkes for storfavoritten i herresingle, Christoffer Holmer fra Tennis Club Odense, at genvinde guldmedaljen for 5. gang i karrieren? Christoffer Holmer er en spiller med international erfaring, som har deltaget i World Team Cup samt adskillige internationale turneringer med en bedste placering som nr. 198 på den internationale rangliste.

På damesiden bliver det spændende at se, hvordan sidste års vinder, Louise Willerselv-Olsen, KB, har udviklet sit spil efter et længere ophold i USA, hvor det er blevet til en del træning. Louise Willerslev-Olsens doublemakker Malene Olesen, også fra KB, vil i hvert fald gøre sit til at der vil være spænding til sidste bold. Begge de to damer er også erfarne doublespillere og stiller op sammen i damedouble. Begge de 2 KB-spillere er p.t. placeret på den internationale singlerangliste som henholdsvis nr. 103 og nr. 81, og deres doubleranking er hhv. 133 og 125. De 2 spillere har gennem de sidste 2 år oparbejdet international turneringserfaring bl.a. ved deltagelse i turneringer i Frankrig, Italien, og Kroatien.

Seniorerne dyster i herresingle og herredouble, damesingle og damedouble samt mixdouble, mens juniormesterskaberne begrænser sig til en enkelt herresingle.

Præmierne på finaledagen overrækkes af Henrik Klitvad, formand for Dansk Tennis Forbund, og Hvidovre Kommunes borgmester Helle Moesgård Adelborg. På finaledagen overrækkes tillige for 3. gang Kurt Nielsens vandrepokal, som blev indstiftet i 2011 efter ønske af Kurt Nielsen og skænkes som en anerkendelse til en kørestolstennisspiller, der har gjort en særlig stor indsats for at udbrede kendskabet til sporten. I 2011 gik pokalen til Malene Olesen. Christian Illum modtog pokalen i 2012. Det bliver spændende at se, hvem modtageren af den ærefulde pris i 2014 er.

Kørestolstennis er en lille men ambitiøs sportsgren i Danmark. Tidligere Dansk Mester Kenneth Kammersgaard deltog i 2008 ved de Paralympiske Lege i Kina. Louise Willerslev-Olsen og Malene Olesen arbejder benhårdt på deltagelse ved de næste Paralympiske Lege i Rio 2016.

Formand for Landsudvalget for Kørestolstennis Søren Lillesø udtaler, “Vi arbejder målrettet på at få rekrutteret nogle flere spillere i Danmark, og vi vil gerne have flere både junior- og seniorspillere”, og tilføjer: ”Vi har i år valgt at lade mesterskaberne foregå et nyt sted for at få mulighed for at vise sporten frem for flere interesserede, og vi håber naturligvis, der kommer rigtig mange og ser på. Idræt er jo en fantastisk kontaktskaber, og netop tennis er en sport som kørende og gående kan dyrke sammen”.

Emne: Danske mesterskaber i kørestolstennis
Hvornår: DM i kørestolstennis finder i år sted for 19. gang i dagene 21.-23. august 2014
Hvor: Hvidovre Tennisklub, Hvidovrevej 311, 2650 Hvidovre.

Entre: Gratis

Følg på Facebook – https://www.facebook.com/korestolstennis

Kontakt:

• Søren Lillesø, formand for Landsudvalget for Kørestolstennis, slillesoe@gmail.com, tlf. 3145 6612;

• Tournament Director: Sportschef Jacob Holst, Hvidovre Tennisklub, jacob@hvidovretennis.dk, tlf 2666 2640

• Lisbet Pals Svendsen, medlem af Landsudvalget for Kørestolstennis, lisbetpals@mail.dk, tlf. 2628 3533.